Una trobada per conscienciar sobre la necessitat d'un disseny i consum al sector tèxtil des del pensament crític
Com podem motivar la compra de moda sostenible?
Data
09 November 2023
En un món dominat pel fast fashion, com trencar amb el cicle de la moda d’un sol ús i motivar l'adquisició de peces sostenibles en un consumidor saturat d'informació? Aquesta és la pregunta entorn a la qual s'ha articulat “Elevant la consciència col·lectiva”, el primer debat organitzat a Europa per l'àrea d'empreses de l'IED Barcelona i Univers MOLA –moviment de moda sostenible llatinoamericana– centrat en la necessitat de promoure un disseny i consum ètic en el sector tèxtil.
Celebrat el 7 de novembre a les instal·lacions de Point One de la seu de Barcelona de l'IED, i amb un panell d'experts format per Valentina Suárez, cofundadora i directora general Univers MOLA; Gabriela Pedranti, membre de l'Associació de Moda Sostenible de Barcelona, i Pablo Erroz, director creatiu de la marca homònima i coordinador del Màster en Disseny de Moda Masculina de l'IED Barcelona, el talk ha suggerit diverses línies d'acció que les marques sostenibles poden posar en marxa per inculcar una mirada crítica i una conducta responsable al consumidor.
Entre altres, els experts han assenyalat:
• Tornar-li a la moda la seva narrativa inspiracional perquè les peces connectin de nou amb allò emocional, amb allò viscut, revalorant així la roba usada i trencant amb el concepte que és un bé d'un sol ús. Recuperar la noció que “aquests pantalons” o “aquesta jaqueta” és especial.
• Transmetre, amb les mateixes eines que fa servir el fast fashion, el missatge que la moda sostenible no és cara, és justa. Darrere hi ha persones i processos que comporten un cost.
• Fugir de l'storytelling i apostar pel storydoing per separar la nostra marca del soroll produït pel greenwashing. Per això, cal tenir un discurs propi basat en la traçabilitat, l'honestedat i la transparència.
• I, per descomptat, convidar a la reflexió abans del consum. Ho necessito realment? Si és que sí, fomentar triar “bé” optant per qualitat per sobre de quantitat.
El debat ha estat dinamitzat per la periodista i fundadora de la marca de moda inclusiva, Free From Style, Marina Vergés y ha comptat amb la introducció de Doris Helena Rojas, directora general de la Fundación Entre Soles y Lunas
D'esquerra a dreta: Marina Vergés, Valentina Suárez, Pablo Erroz i Gabriela Pedranti.